Utfordringer knytta til lærerutdanningens norskfag, i kortversjon:
Utfordringer knyttet til at man mister trening i skriving som grunnleggende ferdighet, blant annet formuleringsevne og rettskriving. ( se også https://www.utdanningsnytt.no/kunstig-intelligens-magnhild-selas-skriving/skriving-med-ki-endrar-formalet-med-skrivinga/447782). En risikerer også å bli svakere som lesere, hvis en leser KI-genererte sammendrag og hører KI-genererte podcaster i stedet for å lese originaltekstene.
Utfordringer knyttet til egen kunnskapsutvikling: Å arbeide med form og formuleringer er både å lære å tenke og å lære seg fag. Skriving er tenketeknologi.
Utfordringer knyttet til tap av autonomi og originalitet. Elevene svekker egen myndighet og mister særpreg når de velger å la maskinen skrive for seg.
Utfordringer knyttet til tekstvurdering. Når det er usikkert om eleven selv har skrevet teksten, risikerer en at læreren mister muligheten til å vurdere kompetansen til eleven.
Utfordringer knyttet til bruk av chatboter som kilde til informasjon på bakgrunn av tilgjengelig treningsmateriale, algoritmenes prioriteringer, tech-selskapenes etiske vurderinger og ulike åpne og skjulte agendaer osv.